דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פשיטת רגל- לא המצאה מודרנית 

מאת    [ 27/05/2010 ]

מילים במאמר: 431   [ נצפה 1837 פעמים ]

 

פשיטת רגל היא מונח שמרבים להשתמש בו במגוון תחומים בחיים המודרניים. החל ממשמעותו האמיתית: ירד מנכסיו, ועד לביקורת: "מפלגה פושטת רגל", "פשיטת רגל מוסרית" וכן הלאה. ההקשר של הביטוי פשיטת רגל היא תמיד שלילית, ולמעשה גם מבחינה משפטית.

השימוש התכוף בעת המודרנית בביטוי גורם לנו להיות בטוחים כי מדובר ב"המצאה" של העת החדשה, כשלמעשה, לתהליך פשיטת הרגל יש היסטוריה ארוכה ששורשיה בתקופה התנ"כית.

במקרא יש עדויות לתהליך הקרוי "שמיטת כספים" ומשמעותו היא מחיקת חובות, ולא רק את החובות של אלו שלא יכלו לעמוד בהם. מחיקה זו התבצעה אחת לשבע שנים.

אם כך מהי שמיטת כספים? וכיצד היא מתחברת לפשיטת רגל?

שמיטת כספים בתקופת המקרא בוצעה רק על חובות שבעל החוב לא הצליח לגבות או פשוט לא גבה. נראה כי שיטה זו היא נדיבה בהרבה מהליך פשיטת רגל הקיים כיום, אולם למעשה מטרת שמיטת הכספים היא למנוע היטפלות בלתי נגמרת של האדם החייב ובקשה ממנו לשלם חוב שאינו יכול לשלם.

שיטת שמיטת כספים הקלה במידה מסוימת את חיי החייבים, אך לא את חייהם של בעלי ההון. על כן, נוצר מצב בו בעלי הממון לא מיהרו לתת הלוואות.

בתקופת בית שני, בזכות תיקון חוק שביצע הלל הזקן התאפשרה עקיפת שמיטת החובות.

הגישה המקראית לפשיטת הרגל התייחסה במידה רבה של סלחנות לאנשים החייבים מתוך מחשבה שחוסר יכולתם להחזיר את החוב מקורה בקושי אמיתי ולא בניסיון להערים על האדם שממנו לוו את הכסף.

הגישה המאוחרת יותר למצבי פשיטת רגל היא הגישה האירופאית. גישה זו שונה בתכלית מהגישה המקראית לפשיטת רגל, כיוון שהיא ראתה באדם פושט הרגל סוג של עבריין. המחשבה שבבסיסה של השיטה היא שמי שמגיע למצב בו הוא מחליט ללוות כסף מאדם אחר צריך לדעת שהוא גם יוכל להחזיר את סכום הכסף. אחרת- מוטב כי לא ילווה סכום כסף.

במאה השש עשרה באנגליה נחקק חוק ראשון המטיל סנקציות על החייבים. העונשים היו ייחודיים לנושא של פשיטת רגל. כך למשל הוקם בית כלא מיוחד לאנשים החייבים כספים לאנשים אחרים. במקרים קיצוניים אף הוטל עונש מוות על החייבים. בבסיסם של כל העונשים הללו נמצאת התפיסה כי החייב הוא עבריין לכל דבר, אדם שלא עמד בדברתו ועליו להיענש על כך.

במהלך השנים התקיים תהליך הפוך, התומך בגישה סלחנית יותר כלפי החייבים. החוקים הסלחניים גם הגנו על החייבים. ישנן עדויות כי בעיקר בארצות הברית של המאה התשע עשרה חוקקו חוקים כאלה. הסיבה לכך הן צמיחתן  של תפיסות עולם ליברליות יותר וגישה מתקדמת יותר הראתה בחייב אדם שנקלע לקושי ועל המדינה לסייע לו.

 

בשתי המאות האחרונות מתמזגות שתי התפיסות גם יחד: מצד אחד החייבים העומדים בפני פשיטת רגל צפויים להליך משפטי וזקוקים לייעוץ משפטי ויחד עם זאת קיימת גישה לא סלחנית אך מבינה יותר המוצאת מכלול של פתרונות לאנשים הנקלעים למצב של פשיטת רגל.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב